Zaawansowanie prac budowlanych wynosi w tym momencie ponad 90 procent. Obecnie wykonawca przygotowuje się do wykonania warstw drogowych. To jeden z ostatnich, bardzo ważnych etapów budowy tunelu pod cieśniną Świny. Podczas konferencji prasowej dziennikarze mieli okazję zobaczyć postęp prac na własne oczy.
– Ta wizyta jest prawdopodobnie ostatnią przed otwarciem tunelu. Wykonawca ustalił termin roboczy zakończenia inwestycji na koniec maja, natomiast dokładny dzień poznają Państwo wtedy, kiedy roześlemy oficjalne zaproszenia na otwarcie tunelu. Zanim to nastąpi, planujemy zaprosić mieszkańców Świnoujścia, całego województwa, ale nie tylko, aby spotkać się na wyspie Uznam i przejść wspólnie na wyspę Wolin, podziwiając dzieło inżynierów. Zaawansowanie prac jest bardzo duże. Zostało już niewiele do tego, abyśmy mogli korzystać z tunelu pod Świną – mówił Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, który był obecny podczas konferencji prasowej. Towarzyszyli mu także Barbara Michalska, I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście oraz Paweł Sujka, II Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście.
Głos zabrała także Kierownik Projektu Julita Borkowska reprezentująca Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – Inwestora Zastępczego inwestycji: – Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem. Wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W tej chwili najważniejsze prace w tunelu to ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody. Kolejna ważna rzecz to systemy bezpieczeństwa w tunelu, które zapewnią bezpieczne poruszanie się jego użytkowników. Przygotowywane są budynki, do których wszystkie te systemy będą podpięte. Są to prace, na które aktualnie najbardziej zwracamy uwagę. Czekamy i obserwujemy ten postęp, aż rozpoczną się rozruchy – to kwestia kilku miesięcy.
Postęp prac skomentował też Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które nadzoruje prowadzone prace: – Już niedługo rozpocznie się układanie warstw drogowych, a więc warstwy asfaltu lanego, a także warstwy ścieralnej-ostatecznej, po której będą poruszać się samochody. Wykonawca przygotowuje się do tego procesu i w tym momencie to jest najważniejsze zadanie na budowie. Maszyny do podawania asfaltu są już gotowe. Najtrudniejsze etapy, a więc wiercenie tunelu czy powstanie wyjść ewakuacyjnych w technologii mrożenia zakończyły się sukcesem. Liczymy na podobny efekt i tym razem.
Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.