Dzisiaj 13 lipca 2021 roku maszyna drążąca TBM Wyspiarka minęła 742 metr tunelu, który na stałe połączy wyspy Uznam i Wolin, a samo Świnoujście z resztą kraju. W tej chwili TBM znajduje się w najgłębszym miejscu, czyli niemal 40 metrów pod lustrem wody.
Wiercenie tunelu ma zakończyć się jesienią. Wówczas rozpoczną się dalsze prace związane z wykończeniem tunelu. Cała inwestycja ma zakończyć się w przyszłym roku.
Z okazji osiągnięcia przez Wyspiarkę półmetka zorganizowano konferencję prasową. Nie zabrakło na niej m. in. Posła RP Michała Jacha, Wojewody Zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego, Wicewojewody Marka Subocza, Dyrektora szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasza Lendnera, przedstawicieli wykonawcy oraz inżyniera nadzoru, a przede wszystkim inwestora, czyli władz Świnoujścia.
– Cieszymy się z każdego kolejnego metra. Jest to dla nas niezmiennie ekscytujące wydarzenie – podkreślała Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. – To bardzo trudna inwestycja. A wykonawca trzyma się harmonogramu. To kolejny powód do zadowolenia.
– Dziś mamy małe święto. Udało się przewiercić 742 metry. Została połowa. Tunel w tym momencie znajduje się w najgłębszym miejscu. Jesteśmy prawie 40 metrów pod powierzchnią terenu. Od tego miejsca TBM będzie miała już pod górkę przez kolejne 700 metrów – powiedział Piotr Flisiak, Dyrektor Projektu Generalnego Wykonawcy konsorcjum firm PORR/Gulermak
Wszystkie elementy obudowy tunelu wykonane
Maszyna TBM drąży tunel usuwając równocześnie urobek oraz wykonując za sobą obudowę tunelu. Obudowa wykonana jest z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się 8 takich elementów. Segmenty te powstały w specjalnie wybudowanym zakładzie prefabrykacji. Wszystkie 6280 tubingów zostało już wykonanych. Część jest już zamontowana w tunelu, inne oczekują na swoją kolej na placach składowych. Teraz w zakładzie prefabrykacji będą powstawały elementy wewnętrznych konstrukcji tunelu.
Roboty na wyspie Uznam
– Na wyspie Uznam kontynuowane jest też uszczelnienie i mycie ścian szczelinowych w komorze startowej. Trwa uszczelnianie, wyrównywanie i torkretowanie ścian szczelinowych oraz uszczelnianie i wyrównywanie płyt dennych w rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową. Prowadzone są także roboty wykończeniowe konstrukcji rampy. Wykańczany jest też wiadukt w ciągu ul. Karsiborskiej – wylicza Bogusław Konopko z firmy SWECO, pełniącej rolę Inżyniera Kontraktu.
W zakładzie STP odbywa się separacja urobku i oczyszczanie płuczki wiertniczej. Urobek jest transportowany na pole refulacyjne.
Trwają roboty przygotowawcze w związku z budową Budynku Centrum Obsługi oraz budynku Trafo K3.
Wolin – komora i rampa
Z kolei na wyspie Wolin w komorze odbiorczej trwa budowa łoża, które umożliwi wprowadzenie tarczy i bram maszyny TBM do jej wnętrza. To tam Wyspiarka po zakończonej pracy zostanie zdemontowana. Cały czas odbywa się też odpompowywanie wody opadowej z wnętrza szybu.
Prowadzone są roboty wykończeniowe konstrukcji rampy. Zasypywany jest strop górny w segmentach od R14 do R16. Trwa betonowanie kap chodnikowych i montaż desek gzymsowych na wiadukcie w segmencie jedenastym.
Po obu stronach Świny prowadzona jest przebudowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej, a także roboty drogowe.
Samo drążenie to nie wszystko
Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do wspomnianej galerii, które wymagają przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy z dwupasową jezdnią. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.