Tydzień 23 VIII – 29 VII 2021
RAPORT Z POSTĘPU PRAC
Maszyna TBM jest już na 1262 metrze tunelu. Do pokonania pozostało jej już nieco ponad 200 metrów. Dlatego na wyspie Wolin, w komorze odbiorczej trwają prace związane z przygotowaniem do jej demontażu. Po tej stronie cieśniny Świny wykonywane są też roboty drogowe oraz wykończeniowe konstrukcji rampy w segmentach R1-R16.
Na wyspie Uznam kontynuowane jest uszczelnianie ścian szczelinowych, wiercenie otworów, wklejanie prętów oraz bruzdowanie pod wsporniki stropu pośredniego. Wsporniki są też zbrojone, szalowane i betonowane. Uszczelniana jest konstrukcja rampy i tunelu w segmentach S1-S11. W minionym tygodniu w tunelu drążonym maszyną TBM zmontowano 55 pierścieni o szerokości 2 metrów. Łącznie tunel jest już zbudowany z 667 pierścieni docelowych w tym 170 półtorametrowych i 497 dwumetrowych. Trwa produkcja tymczasowej konstrukcji podpierającej dla wyjść ewakuacyjnych (w zakładzie konstrukcji stalowych) oraz prefabrykatów dla konstrukcji wewnętrznych w tunelu TBM: pod płytę jezdną – typ „U”, płyty sufitowe, pod płytę jezdną – filigrany (w zakładzie prefabrykacji).
Tydzień 16 VIII – 22 VII 2021
RAPORT Z POSTĘPU PRAC
Wyspiarka pokonuje kolejne metry w drodze do komory odbiorczej. Do końca ubiegłego tygodnia wydrążyła 1139 metrów. W sumie tunel składa się już ze 170 ringów półtorametrowych i 442 dwumetrowych. Na Wyspie Wolin trwają roboty przygotowawcze w szybie odbiorczym, gdzie maszyna zakończy drążenie. Po tej stronie cieśniny Świny toczą się też roboty wykończeniowe przy rampie i tunelu wykonywanym metodą stropową, oraz na wiadukcie w segmencie R11.
Po stronie wyspy Uznam w komorze startowej trwają prace przy stropie pośrednim: wiercenie otworów, wklejanie prętów i bruzdowanie ścian szczelinowych pod wsporniki stropu.
W segmentach od S1 do S11 kontynuowane jest uszczelnianie konstrukcji i roboty wykończeniowe przy rampie.
W zakładzie prefabrykacji po zakończeniu produkcji tubingów wykonywane są prace przygotowawcze do produkcji prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne w tunelu TBM i próbne odlewy prefabrykatów.
Na budowie toczą się też prace przy przebudowie i budowie uzbrojenia terenu, oraz infrastruktury drogowej i roboty drogowe.
Wyspiarka pokonuje kolejne metry w drodze do komory odbiorczej. Do końca ubiegłego tygodnia wydrążyła 1139 metrów. W sumie tunel składa się już ze 170 ringów półtorametrowych i 442 dwumetrowych. Na Wyspie Wolin trwają roboty przygotowawcze w szybie odbiorczym, gdzie maszyna zakończy drążenie. Po tej stronie cieśniny Świny toczą się też roboty wykończeniowe przy rampie i tunelu wykonywanym metodą stropową, oraz na wiadukcie w segmencie R11.
Po stronie wyspy Uznam w komorze startowej trwają prace przy stropie pośrednim: wiercenie otworów, wklejanie prętów i bruzdowanie ścian szczelinowych pod wsporniki stropu.
W segmentach od S1 do S11 kontynuowane jest uszczelnianie konstrukcji i roboty wykończeniowe przy rampie.
W zakładzie prefabrykacji po zakończeniu produkcji tubingów wykonywane są prace przygotowawcze do produkcji prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne w tunelu TBM i próbne odlewy prefabrykatów.
Na budowie toczą się też prace przy przebudowie i budowie uzbrojenia terenu, oraz infrastruktury drogowej i roboty drogowe.
Tydzień 09 VIII – 15 VII 2021
RAPORT Z POSTĘPU PRAC
35 – tyle dwumetrowych pierścieni maszyna TBM zamontowała w tunelu w ubiegłym tygodniu. Razem Wyspiarka ułożyła już 170 ringów półtorametrowych oraz 393 dwumetrowe. Tunel ma 1041 metrów długości.
Maszyna drąży już po stronie wyspy Wolin. A tam, w komorze odbiorczej, prowadzone są prace przygotowawcze, które umożliwią demontaż Wyspiarki, gdy skończy wiercenie.
W rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową kontynuowane są roboty wykończeniowe konstrukcji rampy. Wykańczany jest też wiadukt w segmencie R11.
W dalszym ciągu przebudowywane i budowane są sieci uzbrojenia terenu i infrastruktury drogowej oraz prowadzone są prace drogowe.
Tego typu roboty są wykonywane także po drugiej stronie Świny, na wyspie Uznam.
Poza przebudową sieci i robotami drogowymi, na wyspie Uznam trwają też prace przygotowawcze do budowy centrum obsługi i budynku Trafo K3.
Z kolei w komorze startowej, gdzie Wyspiarka zaczęła drążenie, kontynuowane jest uszczelnianie i mycie ścian szczelinowych. Prowadzone są też roboty przygotowawcze do wykonania wsporników pod strop pośredni.
Na odcinku od segmentu pierwsze do jedenastego trwają uszczelnianie i roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.
W zakładzie prefabrykacji kontynuowane są prace przygotowawcze do produkcji prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne w tunelu TBM.
Cały czas obywa się też transport już gotowych segmentów obudowy tunelu do komory startowej.
W zakładzie konstrukcji stalowych trwa prefabrykacja tymczasowej konstrukcji podpierającej dla wyjść ewakuacyjnych tunelu.
Z kolei w zakładzie STP trwa separacja urobku i płuczki wiertniczej.
Tydzień 02 VIII – 08 VII 2021
RAPORT Z POSTĘPU PRAC
Maszyna TBM w ubiegłym tygodniu zamontowała dziewięć dwumetrowych pierścieni. Razem ułożyła już 170 ringów półtorametrowych oraz 358 dwumetrowych.
Pod koniec tygodnia Wyspiarka miała przerwę w pracy. Sprawdzono jej narzędzia tnące i urabiające, w szczególności zgarniacze i dyski skrajne. Te narzędzia, które tego wymagały, wymieniono.
Inspekcja odbyła się też w zakładzie STP. Wymieniono płuczkę w układzie i w komorze roboczej maszyny, przygotowano przodek wraz z komorą roboczą do wejścia w nadciśnieniu.
W zakładzie STP trwa separacja urobku od płuczki wiertniczej. Oczyszczony urobek jest transportowany na pole refulacyjne. Oddzielona płuczka wiertnicza wraca do obiegu.
Poza tym na wyspie Uznam, w komorze startowej, uszczelniano i myto ściany szczelinowe.
Uszczelniano też konstrukcję w rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową. Tam prowadzono także roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.
Prefabrykowana jest tymczasowa konstrukcja usztywniająca dla wyjść ewakuacyjnych w tunelu. Produkowana jest także tymczasowa konstrukcja podpierająca dla wyjść ewakuacyjnych tunelu – odbywa się to w zakładzie konstrukcji stalowych.
W zakładzie prefabrykacji kontynuowano montaż form do produkcji prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne.
Trwają roboty przygotowawcze do budowy budynków Centrum Obsługi i Trafo K3.
Po obu stronach cieśniny Świny prowadzone są roboty drogowe. Cały czas trwa przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.
Z kolei na wyspie Wolin, w komorze odbiorczej w dalszym ciągu prowadzone są prace przygotowawcze związane z demontażem maszyny TBM, gdy zakończy się drążenie tunelu.
W rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową kontynuowane są roboty wykończeniowe konstrukcji rampy. Trwa wykańczanie wiaduktu w segmencie R11.