Odbywają się ostatnie prace wykończeniowe przy powstającym w ciągu ul. Karsiborskiej wiadukcie. W ubiegłym tygodniu wykonywano m.in. przyczółki dla tego obiektu. Trwają też przygotowania do… mrożenia gruntu. Co jeszcze dzieje się na budowie tunelu pod Świną?
W ramach inwestycji, która połączy wyspy Uznam i Wolin, bez ustanku prowadzone są roboty po obu stronach cieśniny. W zeszłym tygodniu w komorze startowej udało się zakończyć formowanie rampy zjazdowej do tunelu. Nadal uszczelniane są natomiast ściany szczelinowe szybu, w którym Wyspiarka zaczynała drążenie.
W dalszym ciągu prowadzony jest demontaż rurociągów, które są wewnątrz tunelu. Rozbierane i wywożone jest też wyposażenie, które wspomagało pracę maszyny.
Obecnie w tunelu trwa też wiercenie i wklejanie kotew, czyli wsporników pod prefabrykaty oraz wiercenie otworów, które są potrzebne do montażu rur mrożeniowych. Bo to właśnie w technologii mrożenia gruntu zostaną wykonane wyjścia ewakuacyjne.
Poza tym rozpoczął się montaż konstrukcji wzmacniającej tunel w miejscu wyjścia ewakuacyjnego – od strony wyspy Wolin.
Na wyspie Uznam kontynuowane są roboty fundamentowe i murowe dla budynków Centrum Obsługi oraz stacji Trafo TK3.
W tym samym czasie po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin trwa demontaż maszyny TBM. Wciąż prowadzone są również roboty wykończeniowe konstrukcji rampy, która jest wykonywana metodą stropową.
Nieustająco przebudowywana i budowana jest infrastruktura drogowa, ponieważ inwestycja oznacza nie tylko nowy tunel, ale także nowe ronda, skrzyżowania i drogi dojazdowe.
Zakończenie wszelkich prac jest zaplanowane na trzeci kwartał 2022 roku. Potem przeprowadzone będą jeszcze odbiory, które są konieczne do dopuszczenia tunelu do ruchu.