Budowa tunelu pod Świną to nie tylko jego drążenie pod ziemią. Inwestycja to także fragmenty tunelu wykonanego metodą stropową oraz zupełnie nowe drogi i wiadukty. Te właśnie są wykańczane.
Na wyspie Uznam wykańczany jest wiadukt, który powstaje w ciągi ulicy Karsiborskiej. W ubiegłym tygodniu z asfaltu lanego wykonywano warstwę wiążącą. Z kolei na Wyspie Wolin prace wykończeniowe prowadzone są przy wiadukcie, który jest budowany w segmencie R11.
Po obu stronach cieśniny kontynuowana jest przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej. Nieustanie wykonywane są także roboty drogowe.
Co poza tym na budowie? Po stronie wyspy Uznam, w rejonie rampy i tunelu budowanego metodą stropową, czyli na odcinku od pierwszego do jedenastego segmentu, kontynuowane jest uczelnianie konstrukcji oraz jej wykańczanie. Prowadzone są także roboty porządkowe.
W komorze startowej, gdzie Wyspiarka rozpoczęła drążenie tunelu, na bieżąco są uczelniane oraz myte ściany szczelinowe.
Maszyna TBM konsekwentnie każdego dnia drąży i układa kolejne pierścienie. W zeszłym tygodniu zamontowała ich 39. Do wczoraj (do 26 lipca włącznie) długość tunelu sięgnęła 877 metrów.
W zakładzie STP nieustająco trwa separacja urobku wydobytego w trakcie drążenia, a następnie jego transport na pole refulacyjne. Oczyszczona płuczka wiertnicza jest ponownie wykorzystywana przez maszynę TBM.
W zakładzie prefabrykacji trwa montaż form do produkcji prefabrykatów na konstrukcje wewnętrzne. Z kolei wyprodukowane wcześniej elementy obudowy tunelu są transportowane w rejon komory startowej.
Tymczasem po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, w komorze odbiorczej budowane jest łoże, które umożliwi wprowadzenie tarczy i bram maszyny TBM do szybu. To tam Wyspiarka zakończy swoją pracę.
Trwa odpompowywanie wody z wnętrza komory odbiorczej oraz rampy. Prowadzone są roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.