170 półtorametrowych oraz 181 dwumetrowych – tyle docelowych pierścieni maszyna TBM już zamontowała. Oznacza to, że tunel pod Świną osiągnął już 617 metrów. Przed Wyspiarką pozostało 867 metrów drążenia.
Maszyna sprowadzona z Chin nie daje za wygraną i co dobę dokłada kolejne pierścienie. W ubiegłym tygodniu zamontowała 23 ringi, a wczoraj dorzuciła kolejne cztery.
Ale żeby inwestycja miała sens, prace odbywają się nie tylko pod dnem cieśniny, ale także na obu wyspach.
Trwają roboty związane z budową wiaduktu w segmencie R11 na wsypie Wolin – przygotowania do montażu desek gzymsowych oraz zbrojenie kap chodnikowych.
W rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową prowadzone są prace konstrukcyjne. W ubiegłym tygodniu wyrównywano i uszczelniano ściany szczelinowe płyt dennych i stropowych oraz izolowano stropy.
Z kolei po drugiej stronie cieśniny trwa uszczelnianie, wyrównywanie i torkretowanie ścian szczelinowych oraz uszczelnianie i wyrównywanie płyt dennych na odcinku od pierwszego do jedenastego.
W stacji STP kontynuowana jest separacja urobku, który jest przewożony na pole refulacyjne. Płuczka wiertnicza jest oczyszczana i ponownie wykorzystywana.
W zakładzie prefabrykacji produkowane są segmenty obudowy tunelu, które są transportowane na plac składowy oraz w rejon komory startowej.
Po obu stronach Świny trwają przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej. Kontynuowane są też roboty drogowe.
Tunel powstanie na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin – łącznie to około 3,2 kilometra.
„Wielki kret” wydrąży odcinek o długości ok. 1484 metrów. Dodatkowo wjazd wykonany metodą stropową będzie miał ok. 460 metrów, a wyjazd wykonywany tą samą metodą 420 metry.