COVID-19 NIE ZAKŁÓCA PRAC PRZY BUDOWIE TUNELU

Mimo panującej pandemii koronawirusa trwająca od ubiegłego roku budowa tunelu pod Świną jest kontynuowana. Bez przeszkód, choć z drobnymi opóźnieniami, odbywa się także montaż maszyny TBM, która ten tunel wydrąży. Chińska firma CREG kontynuuje nadal prace w tym zakresie, które są obecnie dalece zaawansowane.
 
CO Z MASZYNĄ TBM?
 
W pełni gotowe są już silniki elektryczne, główne śruby napędowe i reduktory, a także główne łożysko, pompa hydrauliczna oraz przednia i środkowa tarcza. Do wykonania pozostało jeszcze tylko kilka części: główny napęd, głowica tnąca oraz przednia i środkowa osłona.
 
Maszyna drążąca tunel docelowo będzie miała ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości. Jej waga – po przewiezieniu do Polski i kilkumiesięcznym składaniu w całość – wyniesie 2.740 ton. Urządzenie powinno przypłynąć do Polski pod koniec wakacji. Finalne drążenie tunelu z komory startowej rozpocznie się w pierwszej połowie 2021 roku.
 
CO Z PLACEM BUDOWY?
 
Obecnie po stronie wyspy Uznam coraz bardziej widoczne są fundamenty zakładu separacji urobku. W tej części Świnoujścia niemalże gotowa jest już hala zakładu prefabrykacji – w zakładzie tym będą wytwarzane na bieżąco segmenty żelbetowe wykorzystywane do obudowy tunelu.
 
Kontynuowane są także prace przy montażu koszy zbrojeniowych oraz przy wykonywaniu ścian szczelinowych dla komory startowej maszyny drążącej tunel.
 
Po stronie wyspy Wolin trwa przygotowywanie fundamentów pod słupy wysokiego napięcia oraz usuwanie kolizji elektroenergetycznych średniego napięcia (w rejonie szybu odbiorczego).
 
CO Z PANDEMIĄ KORONAWIRUSA?
 
Pomimo panującej pandemii prace przy budowie tunelu są kontynuowane. Wszystkie spotkania kadry biurowo-technicznej Wykonawcy odbywają się w formie video konferencji, a pracownicy kontaktują się pomiędzy sobą telefonicznie – unikając kontaktów bezpośrednich.
 
Wykonawca na bieżąco stosuje się do procedur Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – w zakresie odpowiednich zachowań oraz utrzymania higieny przez wszystkich pracowników.
 
CO Z TERMINEM URUCHOMENIA TUNELU?
 
Docelowy odcinek nowej drogi dla kierowców będzie miał łączną długość 3,4 km – z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Inwestycja ma być gotowa do września 2022 roku. Koszt budowy tunelu pod Świną, to prawie 800 mln złotych.

Liczba odwiedzin: 50549
Projekt i wykonanie: M2 Studio

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2020 r.